Dziecko wstępując po raz pierwszy w mury szkoły jest pewne obaw i niepewności, co do tego jak będzie funkcjonować w nowym środowisku, wśród swoich nowych kolegów i koleżanek, wśród nowych nauczycieli i pracowników obsługi szkoły. Obawy te ustępują, gdy w atmosferze przyjaźni i życzliwości mały człowiek,, wrasta ’’w grono nowych kolegów, poznaje nowych nauczycieli i innych pracowników szkoły, małymi cegiełkami buduje do nich zaufanie. To, co było nowe i pełne obaw staje się pomału znane, przyjazne i wręcz nieodzowne w codziennym życiu. Dziecko nabiera odwagi i pewności siebie. Staje się uczniem szkoły, która jeszcze niedawno była dla niego czymś obcym. Zwyczajem stało się, że uczniowie pierwszej klasy naszej szkoły po kilku tygodniach pobytu w jej murach obchodzą uroczyste pasowanie na ucznia. Uroczystość mojej klasy odbyła się 31.10.2002 r. Akt ten, którego dokonuje dyrektor szkoły jest symbolicznym przyjęciem nowego ucznia w społeczność uczniowską szkoły. Zanim uczniowie klasy pierwszej przyjmą z rąk dyrektora akt pasowania, starają się udowodnić, że w pełni zasłużyli na tytuł ucznia swojej szkoły poprzez przedstawienie części artystycznej. Tegoroczni pierwszacy przygotowali montaż wierszy, piosenek i scenek dramowych. Scenariusz z przebiegu całego występu zamieszczam w niniejszej pracy. Po poczęstunku, gdy starsi koledzy z wychowawczyniami rozeszli się do klas a zaproszeni goście do domów zorganizowałam partnerskie spotkanie, w którym wzięli udział rodzice i moje pierwszaczki. Omówiłam pokrótce postępy dzieci w nauce i zachowaniu. Rodzice przedstawili swoje oczekiwania i obawy względem swoich pociech i mnie. Wysłuchaliśmy również opinii dzieci na temat tego, co chciałyby dodatkowo zrobić w czasie zajęć i po zajęciach.
Oczywiście pierwszym postulatem dzieci było organizowanie wycieczek. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, za zgodą dyrekcji szkoły i rodziców wychowawczynie zorganizowały wyjazd do Urzędu Gminy w Niechlowie oraz odwiedziny skansenu w Żuchlowie (22 listopad 2002). Sprawozdania z wycieczek znajdują się w innym miejscu dokumentacji. Dzieci obiecały też, że będą brały aktywny udział w apelach i uroczystościach organizowanych w szkole. Następnym ważnym i doniosłym sprawdzianem ich umiejętności będą JASEŁKA. Przygotujemy je wspólnie ze starszymi kolegami i przedstawimy podczas spotkania opłatkowego w grudniu. Natomiast w marcu przygotujemy apel z okazji DNIA WIOSNY. Rodzice zobowiązali się, że będą pomagać swoim pociechom np. w przygotowaniu strojów na uroczystości i apele, czy w pracach plastycznych na konkursy. Spotkanie partnerskie przebiegało w bardzo miłej i twórczej atmosferze.
Sprawozdanie napisała wychowawczyni mgr Małgorzata Fabijańczyk- nauczyciel Szkoły Filialnej w Szaszorowicach
|